stephaniesliv

Tankar om arbetslösheten

Kategori: Läsvärt!

Och så gick det typ en hel sommar utan bloggande. Men jag skyller på att jag jobbade till sista veckan i juli och sedan dess har jag tagit en välförtjänt semester från det mesta. Vår resa till Hälsingland och Norge var helt fantastisk och precis det jag behövde även fast jag lyckades bli sjuk typ 3 gånger på 2 veckor. Första gången värre än de andra två. 


Jag har gått och fasat över att bli arbetslös. Speciellt mitt i semestern då jag trodde att det skulle bli en massa pappersarbete jag aldrig skulle förstå mig på och samtidigt kunna njuta av att vara ledig. Speciellt när ens partner också precis går på ledighet och vi ska kunna njuta tillsammans. Men det har gått förvånansvärt bra. Jag fick skriva in mig på arbetsförmedlingen i Hudiksvall och när jag kom tillbaka från all semester fördes allt jag registrerat där uppe över till AF i Väsby. Smidigt! Eftersom jag ansökt om a-kassa och sånt så kändes det viktigt att inte ge upp hoppet i första hand och tro att allt skulle skita sig - det är ju faktiskt det här jag måste göra för att kunna överleva! 

Mitt tips till dig som vet om att du kommer att bli arbetslös - få inte panik, älta inte och ta det lugnt, det löser sig! Om jag bara kunde vetat om det här innan (även fast ALLA runt omkring mig sa att det löser sig, Stephanie), så hade det besparat dedär små panikångestattackerna/gråtattackerna/minideppen som smög sig på titt som tätt en tid innan jag skulle avsluta min anställning. 
 
Det här är första veckan jag verkligen viger mig till att söka jobb (har givetvis sökt jobb fram till nu också), och accepterat mig själv som arbetslös. Nu är allt påriktigt. M har börjat jobba igen och jag går hemma. Snacka om ny erfarenhet! Har inte sökt såhär mycket jobb sen 2008. Har faktiskt haft ett jobb sen dess och allt det här är väldigt främmande för mig. Men jag försöker bygga upp en stark självkänsla och se det här som en erfarenhet som bara kommer att göra mig starkare! Jag vet att snart kommer en arbetsgivare läsa mitt personliga brev och CV och tänka "wow, henne måste vi bara träffa!"

Vad vill jag säga me det här då? Ja, jag har inte deppat ihop utan jag lever och mår bra i det här just nu! Jag kämpar på och njuter av att vara i vårt fina hem som en annars ser alldeles för sällan för att betala 11 000 kr i hyra för varje månad! 

Vad har ni för erfarenhet av att vara arbetslös? Hur kändes det och vad gjorde ni för att hålla er "på rätt bana"? Berätta gärna! :) 


Hoppas att ni mår bra ♥


 
 
En glad semesterbild från Tobago i vintras. En resa jag gjorde just för att jag skulle ha möjlighet att ha gjort detta innan jag eventuellt blev arbetslös. Ibland måste man ta ut segern i förskott! 



 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: