stephaniesliv

Hashtag fitspo

Kategori: Allmänt

Hallåå mina vänner! (Undrar ofta vem som läser den här bloggen egentligen för ni är några stycken.. Hehe)

Jag tränade igår och det var tungt som bly men nu är det back on track. Den första veckan kommer vara jobbig men det kommer vända, jag var ju trots allt i mitt livs form innan jag åkte till Karibien. Jävla förkylning och allt som kommit emellan men nu, nu är det bara att köra!!

Tänkte skriva hur jag kommer lägga upp träningen nu när jag haft en månads uppehåll. För att peppa igång mig själv men även inspirera lite för den som kanske vill ta steget ut. 

Vecka 1: 3 halvtimmespass. 15 min kondition och 15 min styrka (fokus på ett område varje pass; ex mage, ben, rygg osv) och 1-2 45min1 entimmespass med samma upplägg. Öka distans men på samma motstånd/nivå på konditionen. Mål att springa 2 km utan vila.
Kost v.1 inget slaffs som snacks what so ever. Sockerintag av frukt, yoghurt, kvarg. Ingen ätardag (äta vad jag vill/äta mer än vanligt för att få ur så mycket vätska som möjligt första veckan)

Vecka 2: 2 halvtimmespass och 3 minst 45 minuterspass. Öka nivå/motstånd på kondition. Mål att springa 2,5 km utan vila. 
Kost: low card diet och ökat intag av protien. Low fat och minimalt (typ 0) socker förutom från fruktsocker. Ingen ätardag här heller som föregående vecka.

Vecka 3: samma antal pass. Styrkemål: kunna ta ungefär samma vikter som innan uppehållet men mindre antal reps o set. Kondismål: springa 3 km utan vila. Samma kost som vecka 2 fast med en ätardag fast inga snacks utan en dag då jag får äta större portioner och mer kolhydrater.

Vecka 4: Här är tanken att jag ska ha hunnit komma igång med ett schema som flyter på och där jag känner mig hemma med träningen och att uppehållet är ett minne blott med 0 "biverkninga". 6 pass i veckan som innan uppehållet. Både kondition och styrka i fokus. Kost: samma som v.3 men + en dags snacksande. Samma dag som ökat kaloriintag i övrigt. 

Kaloriintag i snitt/dag runt 1500-1600.

Visste ni att för att fortsätta öka förbränning så är det bra att ha en ätardag då ni dubblerar intaget av kolhydrater o kalorier (Inte fett)? Detta för att kroppen tillslut inte maxar upp förbränningen efter att du kört på en low carb, low calori-diet. Att öka kaloriintaget en dag gör att kroppen producerar ett ämne som gör att förbränningen går upp igen. Tipzzzz! Men som sagt, öka inte med fett! Bli inte rädda om ni går upp 1-3 kg efter er ätardag (om ni vill gå ner i vikt) om du äter mer kolhydrater helt plötsligt binds vätska lättare och du blir tyngre. Det kan ta ett par dagar för det att gå ur kroppen igen. 

Tillslut lite fitspobilder för att maxa motivationen..! #letsdothis
Obs! Jag är ingen utbildad expert som vet precis allt jag uttalar mig om helt vetenskapligt utan det jag säger är saker jag läst till mig från olika källor som inte heller är 100% vetenskapliga. Att apa efter allt jag säger ger inga givna resultat eller så utan det här är det jag lever efter och är mina tillvägagångssätt jag delar med mig av för den som är mottaglig av icke vetenskapliga tips :) 

Igår=död men nöjd.. Haha. I can do this! 

Dagsformen just nu. 


Hit ska vi snart!

Såhär ska vi börja äta!

Glädje <3

Yep, som sagt. Nu kör vi! 



Kommentarer

  • C säger:

    You go girl! 😘

    Svar: ❤❤ vi måste ses snart!
    Stephanie Skinner

    2014-02-18 | 19:59:38
  • Linda säger:

    Ja, jag läser den i alla fall ibland, om du vill veta. ;)
    Men hur var det nu med friskis nya selfie-policy...?

    Svar: Hehe jag tog den där innan den där policyn antogs ;)
    Stephanie Skinner

    2014-02-18 | 20:07:37
    Bloggadress: http://hoffis.blogg.se

Kommentera inlägget här: