stephaniesliv

Lite (kärleks)funderingar del 2.

Kategori: Allmänt

Det här med kärlek... När är det äkta? När kan man lita på det, på kärleken?

Jag tror att det man först och främst måste lita på, är en själv. Förmågan att lita på sitt egna omdöme. Man har ju släppt in en person i ens värld, och för att ha gjort det måste personen ha varit antingen underbar eller den rätta. Men det är ju ens egna omdöme som släppt in personen, om det blir fel, är det den andra personen vi ska klandra då? 

Att vara kär och förälskad är ingen ny sak för mig. Mitt kärleksliv har vandrat som en bergochdalbana i flera år. Men det är inte för än mitt förhållande med Dennis som jag verkligen litar på mitt egna omdöme. Jag har valt honom för att jag litar på mig själv. Jag har tillräckligt med självförtroende för att tro att han gjorde desamma, nämligen litade på sig själv och därmed kommit fram till att han älskar mig.

Det är så mycket som kan gå fel i ett förhållande. Man kan växa ifrån varandra, eller så kan någon annan komma emellan. Man kan också göra någonting otroligt dumt som att vara otrogen. Varför sånt ofta händer är för att man inte litar på varandra eller på sig själv. Det är ju självklart att man ska lita på varandra, om inte tilliten fanns så skulle man irritera sönder varandra. Men om man inte litade på sig själv skulle det bli ännu värre. Man känner av den där osäkerheten som partner, och oftast är det killar som känner av det från sina kvinnliga partners. Men när man inte litar på sig själv är man kapabel till att göra allt möjligt dumt. Som t.ex. dricka för mycket, lova för mycket, överdriva m.m. Men man kan också ljuga. Ljuga och lura en själv att man älskar någon som man egentligen inte älskar. När man inte älskar sig själv blir det svårare att älska andra. 

Efter att ha levt med min nuvarande pojkvän i lite över ett och ett halvt år, så har jag märkt hur mycket starkare jag själv har blivit. Jag har också märkt att våra starka personligheter är det som håller vårt förhållande vid liv. Att vi litar på varandra och också oss själva gör att det kan ibland bli en bergochdalbana, men vi hittar alltid tillbaks upp igen, oavsett. Jag är både beroende av honom, lika mycket som jag är självständig. & jag tror att det är den balansen som främjar ett förhållande till någonting ovärderligt. 

Vissa kallar detta fenomen för själsfränder, men jag kallar det äkta kärlek. Kärlek till sig själv och kärlek till den som står vid ens sida tills den dagen jorden stannar. 

Jag älskar dig, Dennis♥

  

Kommentarer

  • Ann säger:

    Tack, kul att du uppskattar mina bilder :)



    GHD?

    2009-01-03 | 22:16:25
    Bloggadress: http://kykyri.blogg.se/
  • "adde" säger:

    du har så rätt! så är det ju i ett förhållande!!

    2009-01-03 | 22:52:02

Kommentera inlägget här: