stephaniesliv

Smaka på pajen darling!

Kategori: Allmänt

Hej! Idag har jag vaknat upp bredvid världens underbaraste människa. Sedan har lagade vi lite frukost för att sedan titta lite på sista matrixfilmen. Vi hann dock bara se en tredjedel, för sen skulle jag åka iväg till jobbet. Måste säga att det var väldigt lite folk som kom var i centrum idag. Knappt några människor alls, vilket gjorde att jag hade väldigt lite att göra. Skönt, men samtidigt jobbigt då tiden går så sakta.

När jag sedan åkte hem stannade jag på vägen för att köpa lite ingredienser till min svamppaj som jag gjorde nu ikväll. Den var så galet god! 

Ingredienser 

Pajdeg:
75 g smör
1 dl mjölk
1 dl matlagningsgrädde
1 och en halv dl dinkelmjöl
1 och en halv dl vetemjöl

Fyllning:
c.a 1 liter skogssvamp
15 cm av en purjolök
2 ägg
en halv dl dijonsenap 
75 g riven medelstark ost
Örtkrydda
Peppar
1 msk smör till stekning

Sätt på ugnen på 200 grader.

1. Blanda ihop pajdegen och tryck ut den i en stor pajform. Lägg pajformen med pajskalet i kylskåpet i en kvart. 

2. Förbered svampen genom att steka den i smör. Låt svampen få färg och blanda sedan i purjolöken (finhackad). När purjolöken också fått lite färg blandar du i kryddorna. Smaka dig fram! 

3. Tag ur pajformen ur kylskåpet, stick några hål i skalet med en gaffel. Förgrädda pajskalet i ugnen i 5 min.

4.  Blanda ner mjölk, matlagningsgrädden, ägg och dijonsenapen i en bunke. Tillsätt osten. 

5. Tag ur pajskalet ur ugnen och blanda ner svamp och purjoblandningen i formen. Häll sedan över ägg och mjölkröran. Grädda i mitten av ugnen i 25-30 min. 

Enjoy!


Lite bilder kommer sen ikväll, promiss:) 




Kommentarer


Kommentera inlägget här: